Om Johanna

Johanna föddes i slutet av 1970-talet och växte upp i Järvsö, Hälsingland. Musik och sång var ett naturligt sätt att umgås i hennes familj, så dans och musik blev hennes största intressen. Hon började tidigt att spela fiol i spelmanslaget, dansa i folkdanslag samt sjunga i kör.

”Folkmusikåret 1990” turnerade en fin samling folkmusiker under namnet Folkmusiktältet och en av deras konserter påverkade Johanna djupt. En stark längtan att sjunga mer av denna musik ledde till fantastisk kurs i folklig sång för Lena Willemark och Maria Röjås. Nu låg framtiden utstakad med rösten som huvudinstrument. När Johanna i mitten på 1990-talet träffade sin man började hon att sjunga i hans folkmusik-band Hulling. Gruppen gav ut två skivor och turnerade både i och utanför Sverige under 1990-talet.

 

Det stora intresset för folkmusik och sång ledde vägen till Musikkonservatoriet i Falun och sedan vidare till folkmusikinstitutionen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Här fick hon möta lärare som Susanne Rosenberg, Gunnel Mauritzson och Sven Ahlbäck. Efter tre år på folkmusikllinjen med inriktning musiker blev det sedan ytterligare två år till musikpedagog, där examen togs 2005. Under åren på musikhögskolan föddes många inspirerande samarbeten. Kvartetten Ditt Ditt Darium, tillsammans Ebba Jacobsson, Emma Reid och Alicia Björnsdotter Abrams, är resultatet från ett sådant möte. Gruppen gav ut en skiva 2007.

 

I början av 2000-talet sammanförde spelmannen Jonas Olsson från Järvsö de fyra sångerskorna Emma Härdelin, Kersti Ståbi, Katarina Hallberg och Johanna Bölja, alla med rötter i Hälsingland. Resultatet blev skivan  Kärleksbrev och ryska satelliter – Visor i Hälsingland, som blev grammisnominerad 2005. Gruppen började ett nytt projekt tillsammans 2012, som fick arbetsnamnet Sånger om döden. Johanna har varit medlem i ett av Sveriges största folkband Ranarim och även gett ut skiva med egna trion Kapten Bölja. Under 2014 är hon aktuell med skivan Rallarnas Visor, där hon framför rallarvisor med Pär Engman och Görgen Antonsson.

 

Vid flera tillfällen Johanna arbetat för Folkteatern i Gävle som även haft väldigt många föreställningar på Hälsinglands Träteater i Järvsö. I pjäsen Ingen som jag – Ett drömspel om spelmannen From-Olle (spelades mellan år 1995-97), i regi av Peter Oskarsson, var Johanna med som sångare, musiker och dansare. Tio år senare medverkade hon som musiker i Shakespeares Trettondagsafton i regi av Graham Christopher.

 

Johanna kular (ropar, lockar, hujar…) gärna och denna speciella ropteknik har hon använt vid olika högtidliga sammanhang som riksdagens öppnande och Nobelkonserten i Stockholms konserthus för Polarpristagaren Yo-Yo Ma. Hon har på detta sätt framfört nyskrivna verk av tonsättaren Karin Rehnqvist på konserthus i Sverige och utomlands, 

År 2005 fick Johanna ett arbetsstipendium av Kungliga Musikaliska Akademien. 2012 fick hon Gävleborgs Läns kulturstipendium och 2007 blev hon årets Lill-Babs-stipendiat.

 

Johanna är en uppskattad pedagog och hon ger gärna kurser i folklig sång och kulning. Hon har sedan mitten på 2000-talet varit musikalisk ledare för ungdomar i folkmusikprojektet Hälsinge Låtverkstad och undervisar i folkmusik vid Bollnäs Folkhögskola.